ALTERNATORY

O niesprawności alternatora informuje lampka z symbolem akumulatora. Jeśli układ jest sprawny, to powinna się świecić po włączeniu zapłonu i zgasnąć po uruchomieniu silnika. Brak świecenia lampki przy włączonym zapłonie lub jej świecenie, albo miganie podczas pracy silnika, informuje nas o usterce w układzie ładowania.

Jeśli wystąpiły problemy z ładowaniem, to pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie stanu paska klinowego, ponieważ za jego pośrednictwem przenoszony jest napęd z silnika do alternatora. Zerwanie paska spowoduje natychmiastowy brak ładowania, a jego poluzowanie sprawi, że napięcie ładowania będzie niewystarczające.

Jedną z częstszych usterek alternatorów jest zużycie szczotek. Przy takiej usterce, po włączeniu zapłonu, lampka będzie się świeciła. W starych alternatorach wymiana szczotek była bardzo prostą czynnością, natomiast w nowszych konstrukcjach nie jest już łatwo, gdyż szczotki są na trwałe umieszczone w obudowie elektronicznego regulatora napięcia i taką operację najlepiej zlecić specjalistycznemu serwisowi.

Nie tylko szczotki ulegają zużyciu, ale również pierścienie z nimi współpracujące wycierają się, co powoduje utratę połączeń elektrycznych z uzwojeniem wirnika. Również często zdarzają się uszkodzenia regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego (~14,4 V) napięcia ładowania. Zbyt niskie napięcie powoduje nie doładowanie akumulatora i w efekcie problemy z rozruchem silnika, natomiast zbyt wysokie doprowadzi w bardzo krótkim czasie do zniszczenia baterii.

Uszkodzeniu mogą ulec również pozostałe części, z jakich zbudowany jest alternator. Na przebicie izolacji narażone są uzwojenia wirnika i stojana. Przepaleniu lub zwarciu mogą ulec diody prostownicze, czego powodem bywa zły stan akumulatora (wewnętrzne zwarcie płyt) lub opłakany stan instalacji elektrycznej pojazdu (brak swobodnego przepływu prądu na połączeniach przewodów, klemach, brak popularnie zwanej masy).

Bardzo łatwą do diagnozy usterką jest uszkodzenie łożysk. Objawy to głośna praca i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. W kilkuletnich samochodach zdarzają się pęknięcia obudowy i w efekcie całkowite zniszczenie alternatora. Wówczas nie pozostaje nic innego jak zakup nowego. Ceny w ASO są bardzo wysokie i zaczynają się od 1000 zł w górę.

Alternatywą jest zakup używanego, ale jest to bardzo ryzykowne, ponieważ bez specjalnego stołu probierczego nie można sprawdzić czy urządzenie jest sprawne. Znacznie korzystniej i niekoniecznie drożej kupimy alternator regenerowany. Koszt waha się od 300 zł do 600 zł do popularnych samochodów osobowych. Kupując taki alternator mamy pewność, że jest w pełni sprawny i dodatkowo otrzymujemy zazwyczaj półroczną gwarancję.

Zobacz także:

www.alternator.radom.pl
www.alternatory.radom.pl
www.rozrusznik.radom.pl
www.rozruszniki.radom.pl