ROZRUSZNIKI

Najczęściej występującym uszkodzeniem rozrusznika jest zużycie szczotek grafitowo-miedzianych. Rozrusznik wtedy nie odzywa się. Bardzo często zużycie szczotek mylnie kojarzone jest z awarią automatu. Można to sprawdzić metodą na „krótko” – przy pomocy np. grubszego wkrętaka należy połączyć śruby automatu. Jeżeli rozrusznik zadziała, tzn. że styki automatu są wypalone, a szczotki są dobre.

Zdarza się, że włączony rozrusznik słychać, że pracuje ze zwiększoną prędkością obrotową, ale nie napędza silnika. Przyczyną tej usterki może być:

  • uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego ( bendiksu) łączącego wieniec zębaty koła zamachowego silnika z wałem wirnika rozrusznika,
  • zatarcie się tulei mechanizmu sprzęgającego na śrubowym wielowypuście wału wirnika,
  • odkształcenie (wygięcie) lub złamanie widełek sprzęgających bendiks z kołem zamachowym silnika.

Po uruchomieniu silnika, słychać głośny hałas. Dzieje się tak, gdy zakleszcza się sprzęgło jednokierunkowe, a rozrusznik mimo wyłączenia stacyjki napędzany jest z bardzo dużą prędkością przez koło zamachowe silnika. Podobne zjawisko wystąpi, gdy skleją się styki w automacie rozrusznika lub w stacyjce. W tej sytuacji często dochodzi do zniszczenia bendiksu, wirnika, szczotkotrzymacza, a nawet całego rozrusznika.

Z niesprawnością rozrusznika mamy do czynienia także wówczas, gdy przy prawidłowo naładowanym akumulatorze wał korbowy podczas rozruchu obraca się zbyt wolno. Przyczyną może być zacieranie się ślizgowych łożysk wirnika lub częściej ich nadmierne zużycie, powodujące ocieranie wirnika o stojan lub magnesy stałe.

Aby określić koszty naprawy rozrusznika, należy rozłożyć go na części. Bardzo często przed sprawdzeniem poszczególnych części trzeba je umyć, niektóre z nich wypiaskować w celu usunięcia korozji. Po zbadaniu stanu zużycia poszczególnych części i wykonaniu wielu pomiarów elektrycznych, głównie związanych z jakością izolacji uzwojeń stojana i wirnika, można określić, które części trzeba zastąpić nowymi, a które zakwalifikować do regeneracji. Zdarza się, że po zmontowaniu rozrusznika, nie wszystkie części wcześniej uznane za pełnowartościowe spełniają wszystkie właściwości pozwalające na dalszą ich eksploatacje.

Konia z rzędem temu, kto jest w stanie dokładnie oszacować koszty naprawy lub regeneracji przed ich wykonaniem. Ten, kto podaje cenę naprawy z góry, z pewnością zawyża ją (na wszelki Wypadek) o ewentualne dodatkowe koszty, które nie zawsze muszą wystąpić w procesie naprawy.

Zobacz także:

www.alternator.radom.pl
www.alternatory.radom.pl
www.rozrusznik.radom.pl
www.rozruszniki.radom.pl